Kako dijete naučiti čitati? Brain Gym metoda i primjeri vježbi - EduBalans
199
post-template-default,single,single-post,postid-199,single-format-standard,cookies-not-set,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
Učenje čitanja

Kako dijete naučiti čitati? Brain Gym metoda i primjeri vježbi

Majka sam dvoje ljevoruke djece i u predškolskoj dobi susreli smo se s problemom dislalije i rotocizma te su oboje prošli logopedsku terapiju jer kako bi dijete naučilo ispravno čitati i pisati, treba ispravno razvijati govor. Zato treba obratiti pozornost na razvoj govornih vještina koje su temelj čitanja (i pisanja).

Razvoju posebnih vještina koje prethode čitanju i pisanju posvetili smo i zajednički provedeno vrijeme. Bilo je tu igranja razlikovanja glasova i zvukova, razvijanja osjećaj za ritam, čitanja i slušanja dječjih priča i pjesmica, razumijevanje smisla poruke, upoznavanje s karakteristikama teksta, osvještavanje govora kao niza rečenica, rečenica kao niza riječi itd., uočavanje rime, uočavanje prvog i zadnjeg glasa u riječi, sastavljanje i rastavljanje riječi i mnogih drugih zabavnih stvari.

Pomognite svojoj djeci, razvijajte njihovu funkciju sinteze i analize, slušne, kasnije govorne, vidne i prostorne percepcije, potaknite sposobnost njihove koncentracije, usmjerite ih razvoju njihove pažnje, pamćenja i povećavanja radne memorije, poigrajte se zabavnim zadacima za vježbu grafomotorike (zadaci u kojima se dijete koristi olovkom, papirom i škarama, glinamolom, raznim kalupima i dr. materijalima).

Isto tako djeca vole pokret, može to biti ples ili neka druga kineziološka metoda, koja pokretom poboljšava usvajanje matematičkih vještina, vještina čitanja, pisanja, spoznavanja okoline, razvijanja mišljenja, kreativnog mišljenje i fine motoričke koordinacije, više o metodama učenja pokretom možete pročitati ovdje.

Brain Gym

Kod djece i odraslih povećava sposobnost i želju za učenjem jer prakticiranjem ovih aktivnosti povećava se samopouzdanje kod djece i odraslih.

Brain gym metodu su osmislili znanstvenici Paul i Gail Dennison. Ova se metoda koristi u cijelom svijetu za stimulaciju obiju hemisfera ljudskog mozga.

To je sustav 26 aktivnosti temeljen na osnovama neuroznanosti i kineziologije, znanosti o kretanju. Prakticiranjem ovih 26 aktivnosti smanjuje se:

  • hiperaktivnost
  • impulzivnosti
  • napetost,

a povećava se:

  • pažnja, koncentracija i pamćenje
  • čitanje, pisanje, jezične i matematičke sposobnosti kao i sportske vještine
  • logičko razumijevanje
  • emocionalna uravnoteženost
  • vještine organiziranja

Vježbe su prvenstveno namijenjene stimulaciji i opuštanju u određenim situacijama učenja.

Osnova Brain gym aktivnosti su na 3 pravila:

  1. Učenje je prirodna aktivnost koja donosi radost i traje cijeli život.
  2. Teškoće ili tzv. blokade u učenju nisu ništa drugo do nemogućnost nošenja sa stresom i neizvjesnošću novih zadataka.
  3. Svi smo mi na neki način blokirani jer nismo naučili kako se kretati.

Brain gym je prirodna i zdrava alternativa napetostima, koja pomaže prevladavanju teškoća u učenju.

Brain gym metodu dijelimo na:

  • Pokrete preko središnje linije tijela
  • Postupke izduživanja
  • Energetske vježbe i stavove produbljivanja

Pokreti preko središnje linije tijela

Pokreti se usmjeravaju na vještine potrebne za lako dvosmjerno gibanje (L, D) preko središnje linije tijela. Preklapaju se u središnjem polju koje zahtijeva timski rad očiju. Ti pokreti pomažu integraciji binokularnog vida, binauralnog sluha i koordinaciji L i D strane mozga i tijela.

Križno gibanje – suprotna ruka/ suprotna noga

Aktivira kinestetički osjet, te aktivira mozak za prijelaz preko vizualne, slušne i kinestetičke, taktilne središnje linije tijela. Aktivira pokrete očiju s L na D stranu i obrnuto. Poboljšava binokularni vid (gledanje s oba oka).

Lijene osmice

Crtanje ležeće osmice ili simbola beskonačnosti omogućuje čitatelju da bez prekidanja prijeđe preko vizualne središnje linije i tako aktivira i D i L oko te integrira D i L vidno polje.

Postupci izduživanja

Postupci izduživanja pomažu djeci da razvijaju i ojačaju neuronske putove koji im omogućuju povezivanje onoga što u stražnjem dijelu mozga već znaju sa sposobnošću izražavanja i obrade tih informacija u prednjem dijelu mozga. Koriste se za otpuštanje refleksa povezanih sa specifičnim jezičnim teškoćama. Jedan od fizioloških refleksa za opasnost je stezanje mišića – skraćenje tetiva. Postupci izduživanja opuštaju one mišiće i tetive koji se u nepoznatim situacijama refleksom moždanog debla stežu i skraćuju. Postupci izduživanja su vježbe istezanja i protresanja – za zagrijavanje mišića, za promjene u tjelesnom držanju vraćajući mišiće u njihovu prirodnu dužinu.

Primjer:

  • PRIZEMLJIVAČ – aktivnost rastezanja koja opušta grupu mišića natkoljenice. Stežu se od previše sjedenja ta ukočenost blokira križnu kost, skraćuje disanje i ometa kretanje lubanje.Ti su mišići važni, oni stabiliziraju i prizemljuju tijelo, daju mu ravnotežu i koordinaciju.
    Dijete zauzima raskoračni stav za duljinu jedne noge.
    Stopala pod pravim kutom jedno prema drugom. Torzo i zdjelica su u pravom kutu okrenuti prema naprijed; glava, savijeno koljeno i stopalo savijene noge okrenuti su u stranu u istom smjeru. Izduživanje se događa u mišićima uzduž unutarnje strane boka i bedra ispružene noge.

Energetske vježbe i stavovi produbljivanja

Oni pomažu ponovo uspostaviti neuronske veze između tijela i mozga pospješujući tako tok elektromagnetske energije kroz tijelo. Podupiru električne i kemijske promjene koje se javljaju tijekom mentalnih i fizičkih zbivanja.

Ove vježbe aktiviraju neokroteks vraćajući time električnu energiju natrag u centre za razmišljanje. Neke od vježbi i stavova produbljivanja izvedeni su iz akupresurnih sustava, a ostali su nadahnuti dodirom za zdravlje i tehnike primijenjene kineziologije.

Primjer:

  • ENERGETSKO ZIJEVANJE – povećava cirkulaciju kroz mozak i stimulira cijelo tijelo. Držanje napetih točaka na čeljusti pri zijevanju uravnotežuje kosti lubanje i opušta napetost u glavi i čeljusti. Masiraju se područja koja pokrivaju gornje i donje stražnje kutnjake i ispušta se duboko opušteni zvuk zijevanja.
    Ponoviti 3 – 6 puta.

Pokreni se, opusti se i uči uz pokret!

Izvor: Brain Gym i ja: povratak užitku učenja / Paul E. Dennison

No Comments

Post A Comment